Viser skrikende behov for mer kunnskap

Under søndagens runde i Eliteserien ropte Kristiansund-spiller Flamur Kastrati «Jævla soper» til Vålerenga-trener Fagermo. Kastrati ble tatt av banen i 2. omgang da treneren fikk høre hva han hadde sagt, og er inntil videre suspendert fra trening og kamper mens NFF og Kristiansund Ballklubb behandler saken.

Leder i FRI, Inge Alexander Gjestvang, mener at en reaksjon er å forvente:

– Fotballen skal være for alle, og det er viktig og riktig at det kommer en reaksjon etter slike episoder, sier Gjestvang

Til VG sier Kastrati at han ikke visste hva ordet betydde, men at han hadde hørt det blitt brukt flere ganger tidligere uten å tenke over betydningen. At homonegative eller rasistiske skjellsord blir brukt uten at man tenker over hva som blir ytret og hvordan disse ytringene påvirker er i følge Gjestvang et større problem enn utbruddet fra Kastrati.

– Både i fotballen og samfunnet generelt er det behov for at noen setter ned foten når noen går over streken. Når Kastrati sier at han har hørt ordet blitt brukt mange ganger tidligere undrer jeg meg over hvorfor medspillere, kapteiner, trenere og ledere ikke stopper opp og sier fra at det ikke er greit med slik språkbruk.

Behov for mer kunnskap

– I forlengelsen av å reagere på ugrei språkbruk ser vi her at det også er et skrikende behov for kompetanseheving og kunnskap i fotballen hvis det er slik at fotballspillere ikke er klar over hva de sier eller bruker som skjellsord. Jeg håper klubbene selv og NFF nå bretter opp ermene og innser at det fortsatt er en lang vei å gå både med tanke på homohets og rasisme.

– Det er positivt å se at Kastrati legger seg flat og erkjenner at han har sviktet. I kraft av å være fotballspiller i Eliteserien er han et forbilde for mange, og det er riktig av ham å rette unnskyldningen mot de av oss som treffes direkte eller indirekte av ordbruken. Fotballen er en viktig arena for mange, men handlingsrommet blir trangt og utrygt i kjølvannet av slik språkbruk.

Gjestvang mener at idretten og fotballen har et problem dersom homonegative, rasistiske eller andre uttrykk som hetser minoriteter får flyte fritt.

– Det er mange eksempler på talenter som dropper videre satsning da det er for stor belastning å fokusere på idretten når miljøet preges av en sjargong som rakker ned på identiteten din. For mange er det enklere å hoppe av enn å ta til motmæle eller stå i det.

Overdrevent fokus på legning

I etterkant av kampen mellom Kristiansund og Vålerenga har dommer Tom Harald Hagen fortalt at han er homofil i et intervju med avisa Glåmdalen. Gjestvang mener det betyr mye for mange å se åpne homofile profiler i toppfotballen, men synes mediedekningen i etterkant viser noe av utfordringen som også følger åpenheten:

– Mediene er etter hvert så sultne på disse sakene at det får et voldsomt sensasjonspreg når noen åpner opp om hvem de er. I intervjuet med Glåmdalen sier Hagen at han ikke ønsker at saken skal presenteres som en sak hvor han endelig står fram som homofil, men mediene som gjengir innholdet videre følger dessverre ikke denne anmodningen. For noen som ønsker fokus på det sportslige vil nok stor mediedekning om deres seksualitet oppleves som forstyrrende.

(Foto: Peter Glaser, unsplash)