Tsjetsjenia trapper opp forfølgelsen av lhbt-personer

Norske myndigheter må legge press på Russland for å stoppe de bestialske overgrepene umiddelbart, sier Ingvild Endestad, leder i FRI

Tsjetsjenske myndigheter har drept to personer og holder akkurat nå mer enn førti personer fanget. I følge rapporter fra vår samarbeidspartner Igor Kochetkov i det russiske lhbt-nettverket, har politiet torturert de to personene til døde. Dagens rapporter bekrefter videre overgrepene som først ble kjent i april 2017.

Forfølgelsen av kvinner og menn mistenkt for homoseksualitet har pågått hele tiden, det eneste som er endret er omfanget, sier Kochetkov til The Guardian i dag.

Norge var blant femten land som fikk igangsatt en uavhengig rapport om forholdene i Tsjetsjenia som ble levert like før jul 2018. Vi har nå omfattende dokumentasjon som bekrefter at situasjonen er akutt og livstruende for lhbt-befolkningen i Tsjetsjenia. Den nevnte rapporten ga en rekke anbefalinger, og organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa må nå sørge for at disse følges opp.

For spørsmål eller intervju, kontakt Ingvild Endestad tlf. 975 62 295

Foto: Reidar Engesbak, Barents Pride 2018