Prester og Imamer skaper tryggere hverdag i Kenya

– Hvem ville trodd at kristne og muslimske ledere skulle bli allierte og beskyttere av lhbt-miljøet i Kenya? Idag har vi over tyve prester og imamer som ikke bare snakker om inkludering av lhbt-personer i sine trossamfunn, men som også går offentlig ut og fordømmer vold mot lhbt personer, forteller Ishmael Bahati oss.

Ishmael Bahati leder lhbt-organisasjonen Pema i Mombasa, Kenya’s nest største by. I flere år har de banet vei for dialog med kristne og muslimske ledere, en gruppe som både i Kenya og andre steder i verden er de mest hardnakkede motstanderne av skeives rettigheter.

Angrep etter prekener

Bahati forteller at religiøse høytider pleide å være farlige for lhbt-personer. I høytidene, når kirker og moskeer var fulle, benyttet kristne og muslimske ledere anledningen til å fordømme homoseksualitet. Oppildnet av prekenene gikk noen av tilhørerne hvert år ut og angrep lhbt-personer.

– Vi visste at rundt høytider som jul og ramadhan så ville vi få inn folk som hadde vært utsatt for vold. Men nå er det hele 5 år siden sist, forteller Bahati.

Er ekte personer, ikke en trussel

For å få slutt på angrepene tok organisasjonen direkte kontakt med religiøse lederne som hadde uttalt seg hatefullt. Med støtte fra FRI satt de i gang et prosjekt for å få lederne til å forstå at lesbiske, homofile og transpersoner ikke er en trussel utenfra, men virkelige mennesker som tilhører deres lokalsamfunn, og at måten de snakker om dem fra prekestoler i kirker og moskeer fører vold og overgrep.

Prosjektet har vært en suksess:
– Prosjektet, som vi kalte Facing our Fears leder de religiøse lederne gjennom et lengre kursopplegg der de får god informasjon, mulighet til å reflektere og ikke minst møte lhbt-personer ansikt til ansikt. Det siste endrer virkelig folks oppfatning,  forklarer FRI’s leder Ingvild Endestad

Bahati er enig i at prosjektet har hatt en effekt:
– Det er utrolig å se hvordan de, som en gang var så hatefulle mot lhbt personer endrer sine holdninger når de får informasjon gjennom dette prosjektet. Og, som om ikke det er nok, så gir de nå denne informasjonen videre til andre religiøse ledere. De videreformidler ikke bare viktigheten av aksept og medfølelse med lhbt-personer, de tilbyr til og med sjelesorg.

Les mer om vårt internasjonale arbeide

Vil du støtte vårt arbeid internasjonalt? Du kan donere direkte til FRIs Internasjonale Solidaritetskonto: 1503.17.43343