Pressemelding: Avduking av skilt på 70års-dagen

20. mai 1950 ble forbundet av 1948 (i dag foreningen FRI) stiftet på Bislett hospits i Dalsbergstien 21. 70 år senere vil et skilt henges opp for å minnes historien.

Foto: Her, på Bislet Hospits, ble Det norske forbund av 1948 (i dag FRI) stiftet

20. mai 1950 ble forbundet av 1948 (i dag foreningen FRI) stiftet på Bislett hospits i Dalsbergstien 21. 70 år senere blir det hengt opp et skilt til minne om starten på den organiserte homobevegelsen i Norge. Ordfører Marianne Borgen vil stå for den offisielle avdukingen.

-Vi har lenge ønsket oss en større synlighet av den skeive historien både i hovedstaden og resten av landet. Dette skiltet bidrar til synlighet og kanskje blir noen nysgjerrig og vil lære mere, sier FRI-leder Ingvild Endestad

–  At skiltet blir plassert på et sted som er litt skjult passer godt. Møteplasser for homofile måtte skje i det skjulte for å forhindre samfunnets fordømmelse, forteller Endestad.

Norges første homohus

Det norske forbundet av 1948 ble stifitet på Bislett hospits i Dalsbergstien 21 i Oslo, i en bygård eiet av Erling Næss (1895-1992), alias «Mor i nøden». Hospitset i Dalsbergstien var ikke noe tilfeldig møtelokale for etableringen av DNF-48, men heller en institusjon gjennom en mannsalder, der både norske og utenlandske homofile valfartet gjennom 28 år.

PROGRAM

FRI – Foreningen for kjønns og seksualitetsmangfold og Oslo Byes vel inviterer til avduking av blått skilt for Forbundet av 1948 20. mai 2020.

14:00 Dalsbergstien 21 (mot Pilestredet)
14:00 Velkommen ved Ole Rikard Høisæther, generalsekretær Oslo Byes Vel.
14:05 Hilsen fra FRI ved Ingvild Endestad
14:07 Sosialantropolog Hans Wiggo Kristiansen forteller om husets historie og homobevegelsens begynnelse.
14:15 Avduking av skiltet ved ordfører i Oslo, Marianne Borgen

NB: Alle oppmøtte må følge smittervernsregler og holde minimum 1 meters avstand til andre. Personer som har symptomer bes om å holde seg hjemme. Dersom antallet er mer enn 50 ved oppmøte bes publikum om å forlate arrangementet.

Fakta

• Det norske forbund av 1948 (DnF48) ble stiftet 20. mai 1950 på Dalsbergstien 21 på Bislett hospits. I starten var organisasjonen en avdeling under «Det Danske forbundet af 1948.» I dag heter organisasjonen FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.
  • Mer informasjon om DnF 48 og den 70 år lange historien finnes på skeivtarkiv.no.

Kontaktinformasjon

For ønsker om intervju eller spørsmål om historien kan følgende personer kontaktes:

Ingvild Endestad, Leder i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold Tlf: 97562295

Svein Skeid, homoaktivist og guide for skeiv byguide i Oslo. Tlf: 95802985 Hans Wiggo Kristiansen, sosialantropolog. Tlf: 67235429
Hannah Gillow-Kloster, Faglig leder i Skeivt arkiv. Tlf: 928 28 377