Pass på hverandre i mørketida

Vi er nå inne i den mørkeste tida på året.

Samtidig vet vi at sola snur, og for mange av oss venter en høytid vi tilbringer med familie og nære venner.

Fjorårets julefeiring var preget av meget strenge restriksjoner på hvem vi fikk møte. Vi telte på fingrene antall nærkontakter, kohorter og folk innenfor og utenfor husstanden.

I vår målgruppe er det flere singelhusholdninger enn i snittbefolkningen ellers, og mange av oss har et nært forhold til en valgt familie. Dessverre ofte en nødvendighet i et samfunn der ikke alle familier man fikk ved blodsbånd var like vennlige mot de som kom ut av skapet. Når alle møteplasser enten de var skeive aktivitetsgrupper eller det lokale blandakoret ble lagt på is en stund forsvant dessuten møteplasser utenfor hjemmet.

Som svar på dette problemer ble “Regnbuevennene” til. De består av FRI Oslo og Viken, Skeiv Verden, bamseklubben, Hiv Norge og Forbundet for transpersoner. Sammen driver de regnbuetelefonen, et frivillig tiltak der telefonvenner kobles for å ringe hverandre et par ganger i uka. Dette er et landsdekkende tilbud for skeive og de som lever med hiv.

Ringevennene, både de frivillige og de som søkte en ringevenn melder at de opplever det som meningsfullt å være med.

Tiltaket ble nominert til DAM-stiftelsens helsepris i år:

Nå har Regnbuevennene utvidet tilbudet med Regnbuebesøk, foreløpig kun i Oslo.

Dette året står også i koronaens tegn, men heldigvis med litt flere muligheter enn i fjor. Folk er opptatt i jula. Venner og bekjente kan være vanskeligere å nå. Våre faste møteplasser har måtte sette seg på pause.

Uansett hva som venter i dagene som kommer vil vi i FRI vil gjerne oppfordre alle til å ta litt ekstra vare på den skeive familien vår i ukene fremover. Selv om det å være alene ikke er det samme som å være ensom, kan det kjennes tyngre akkurat nå. Jula er et forstørrelsesglass på både de fine og de mer utfordrende tingene. Mange av oss er også i et miljø der vi ikke er akseptert som den vi er, uten de samme støttende stemmene vi har til daglig.

Ta initiativ til en kaffe over zoom, gå en tur sammen, og husk at lysere tider kommer.

God jul fra oss i FRI!

Trenger du snakke med noen nå?
Ta kontakt med mental helses døgnåpne hjelpetelefon på 116 123.

Om du foretrekker skrive fremfor å snakke kan du besøke sidetmedord.no

Kirkens SOS er også døgnåpen og kan ringes på 22 40 00 40

Skeive stemmer:

Regnbuetelefonen er en samtalevenn-tjeneste for voksne skeive (regnbuetelefonen.no)
Husk at du kan ønske deg en regnbuevenn til jul.
Ungdomstelefonen er Skeiv ungdoms samtaletilbud med både chat-tjeneste, meldingstjeneste og telefon. https://ungdomstelefonen.no/

I jula: Ungdomstelefonen har åpent på chat og melding tirsdag-torsdag i uke 51-52 (fra 21.des-torsdag 30.des)