Kim Friele (1935 – 2021)

Benken dekket med blomster. Foto: Oda Rygh

I dag, og på kort varsel, samlet det seg en stor mengde mennesker til en minnestund for Kim Friele. Giganten i homobevegelsen som vi mistet i går, 86 år gammel.

På en benk ved Nationalteateret satt hun i sin ungdom og speidet etter likesinnede på lørdager. Til hennes minne er en av benkene nå utstyrt med en plakett som «Kim Frieles benk». Her møttes vi i dag, i sorg og i takknemlighet for å minnes hennes kamp og hennes liv. Tårene satt løs blant de som samlet seg, og benken ble raskt dekket med lykter, blomster og regnbueflagg.

Inge Alexander Gjestvang, leder i FRI, hold noen minnesord før ett minutts stillhet:

Vi som står her i dag, står på skuldrene til giganter, og har kamp på vegne av andre som arv å forvalte. Her satt hun, alene, som en av den første. Og lette etter likesinnede. Du skulle ha sett oss nå, Kim, mange – og med kjærlighet og takknemlighet i hjertene. Takket være deg og de andre som gikk foran er det nå mange av oss som tør leve som oss selv, elske den vi vil, og som lover bære kampen videre. Hvil i fred.

Det er vedtatt at Kim Friele får gravferd på statens bekostning. FRI kommer med mer informasjon om markeringer både i Oslo og resten av landet når mer er kjent.