Lovforslag vil forby pride i Polen

– Det er en skandale at et slikt lovforslag overhodet diskuteres

Lovforslaget har ført til store protester. Foto: Małgorzata Kaczmarczyk

Polens nasjonalforsamling skal senere denne måneden stemme over et lovforslag som vil forby pride og andre støttemarkeringer for lhbt-rettigheter.

Loven er et drastisk inngrep i den polske befolkningens ytrings- og forsamlingsfrihet. Lovforslaget innebærer at offentlige forsamlinger ikke lenger kan “stille spørsmål ved ekteskapet som en institusjon mellom en mann og en kvinne”, eller “fremme utvidelsen av ekteskapet til å gjelde personer av samme kjønn”.

Pride-parader vil, om loven kommer igjennom, bli forbudt fordi de “promoterer andre seksuelle legninger enn heteroseksualitet”.

Protester

Lovforslaget som har ført til offentlige protester i landet, var gjenstand for en opphetet debatt i parlamentet. Krzysztof Kasprzak, som fremmet lovforslaget, åpnet med å sammenligne lhbt-bevegelsen med “totalitarisme og nazismen” med et “mål om å omvelte den naturlige orden og introdusere terror”. I den opphetede debatten som fulgte var det også mange som uttrykte sin sterke motstand mot lovforslaget.

Fortvilet

FRI samarbeider med den polske lhbt-organisasjonen Kultura Równości, og deres leder Alina Szeptyka er fortvilet over situasjonen:

– Vi er veldig sinte, og desperate. Debatten i det polske parlamentet var motbydelig. Vanligvis ville jeg sagt at det er umulig for dem å få vedtatt en slik lov, siden den er et brudd på grunnloven, men siden 2015 har så veldig mange udemokratiske og grunnlovsstridige ting gått gjennom. Og Polsk høyesterett har ingen bemerkninger!

– Vårt eneste håp er direkte handling fra EU, da landet vårt er redd for å miste penger.

– Vi fortsetter å følge situasjonen. Vi forsøker å holde tilbake tårene, og fortsetter vårt daglige arbeid.

En skandale

Leder i FRI, Inge Alexander Gjestvang er bekymret for utviklingen:

Det at våre samarbeidspartnere i et EU-land uttrykker en reell bekymring for at Pride-feiring kan bli forbudt sier alt om hvilken trussel ytrings- og forsamlingsfriheten i Polen står overfor.

– Det er en skandale at et slikt lovforslag overhodet diskuteres i det polske parlamentet. Polens EU medlemskap henger allerede i en tynn tråd. Dette lovforslaget er en krigserklæring. Det strider mot EUs menneskerettslige forpliktelser.

Gjestvang har tydelige forventninger fra regjeringen:
– Norske myndigheter har vært tydelige i sine krav om at EØS midler ikke kan gis til såkalte lhbt-frie soner, og EØS samarbeidet ned Ungarn ble stanset over en lignende lov. Vi forventer at både Norge og EU er tydelige her.