Koronaviruset og smittevern

FRI tar smittevern på alvor og følger myndighetenes råd nøye. Fra og med 11. mars har FRI sammen med Skeiv ungdom, FRI Oslo Viken og Oslo Pride bestemt å avlyse kontorvirksomhet, møter og aktivitet i Mariboes gate 13. Bakgrunnen for dette er at vi ønsker å bidra til å begrense smitte og å skape trygghet. Det er ingen av våre ansatte som har fått påvist smitte. Vi har alle et ansvar for å beskytte personer i risikogruppen og for å forhindre økt smitte.

FRI vil fortsette driften, men avholde møter på video, telefon og mail. For aktiviteter i fylkeslagene vil myndighetenes råd bli fulgt. Har du spørsmål om dette kan du kontakte det aktuelle fylkeslaget.

Dette vil det ha å si for våre aktiviteter fremover:

• Feiringen av FRI 70 år som skulle vært avholdt 20. mai blir utsatt på ubestemt tid.
  • FRIs landsstyremøte 20-22. mars vil bli avholdt på videokonferanse.
  • FRIs landsmøte 22.-24. mai er foreløpig ikke utsatt. Landsstyret vil ta stilling til dette på landsstyremøtet 20.-22. mars.
  • Rosa kompetanse vil gå i dialog med den enkelte oppdragsgiver. Du kan kontakte den du har avtale med for mer informasjon om dette.
  • Alle utenlandsreiser innstilles. FRI vil fortsette kontakt med aktører i andre land gjennom epost, telefon og videokonferanser.
  • Aktivitetsgruppene vil ikke avholde aktivitet i FRIs lokaler i Mariboes gate 13. Kontakt leder i den aktuelle aktivitetsgruppen for informasjon om hvordan aktivitet vil organiseres fremover.
  • Vi vurderer smittevern knyttet til våre Prider fortløpende. Ta direkte kontakt med den aktuelle priden dersom du har spørsmål. Pridearrangører i regi av FRI kan kontakte daglig leder i Oslo Pride Monica Aasen direkte på monica.aasen@oslopride.no

Trenger du noen å snakke med?

For mange er våre aktiviteter det eneste trygge stedet å henvende seg. En situasjon med hjemmekarantene eller økt isolasjon kan være vanskelig for mange. Vi vil understreke at det fortsatt er mulig å holde kontakt med hverandre på andre måter, og oppfordrer alle til å ta en telefon til en venn eller noen du vet sitter alene. Det finnes også flere steder du kan henvende deg:

• Sex og samfunns chat er åpen mandag-torsdag klokken 10.00-18.00, og du får snakke med kvalifisert helsepersonell.
  • Hjelpetelefonen er Mental Helses gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med. Du kan være anonym og vi har taushetsplikt. Nummeret er 116 123
  • ichatten : Hos oss vil du møte trygge voksne som er fagpersoner med sexologisk videreutdanning eller transkompetanse. Vi svarer på spørsmål om kjønn og kjønnsidentitet fra deg uansett hvor du bor i landet. Åpent mandag og torsdag 17:00 – 20:00.