Kongelig besøk i Pride Park

Torsdag 20. juni skriver seg inn i den skeive historien. Da besøkte nemlig Deres Kongelige Høyheter Kronprinsen og Kronprinsessen Pride Park for aller første gang.

Bilde: Ingvild Endestad, Fredrik Dreyer, Deres Kongelige Høyheter Kronprinsen og Kronprinsessen og ordfører Marianne Borgen.
Foto: Marius Leknes Snekkevåg.

– Det er et arrangement for hele landet vårt, konstaterte Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen om Pride. – Vi synes det er veldig viktig å være her.

Sammen med ordfører Marianne Borgen ble kronprinsparet tatt med på en omvisning av festivalsjef i Oslo Pride, Fredrik Dreyer og FRI-leder Ingvild Endestad.

– Det er en flott at kronprinsparet besøker Oslo Pride. Gjennom en årrekke har kronprinsparet vært tydelige rollemodeller og støttespillere i kampen for likestilling og mangfold i Norge, sier Fredrik Dreyer.

Kronprinsparet tok turen innom Skeiv Ungdom i Ungdomsområdet, Skeiv Verden, FRI og Frivilligområdet. Det var tydelig at besøket vekket stor begeistring hos både standholdere og publikum i parken.

Kongelig samfunnsengasjement
Siste stopp for kronprinsparet var standen til Hiv Norge. Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen har et nært forhold til Hiv- og aidssaken som spesialrepresentant for FNs aidsprogram UNAIDS, og det var tydelig at seansen betød mye for standens representanter og Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsessen selv.

Kronprinsparet er kjent for sitt samfunnsengasjement. Hans Kongelige Høyhet Kronprinsen ble i 2000 tildelt den høythengende Homofrydprisen av FRI (da LLH) for sine uttalelser mot diskriminering av homofile og etniske og religiøse minoriteter.

Et positivt signal
At Deres Kongelige Høyheter Kronprinsen og Kronprinsessen tok turen innom Pride Park kan være med å skape aksept, synliggjøring og inkludering.

– Dette er en viktig anerkjennelse av lhbti-befolkningen og menneskerettigheter og kan bidra til å sende et positivt signal til resten av samfunnet, sier Ingvild Endestad.

Posted by FRI