Kenyas høyesterett utsetter dom

I dag, fredag 22. februar, skulle kenyansk rett avgjøre hvorvidt lovene mot homoseksualitet er i strid med grunnloven. I stedet blir saken utsatt, for andre gang. I 120 år har sex mellom to av samme kjønn vært ulovlig i Kenya.

Her i Kenya er skuffelsen stor, sier Marna Eide, leder for internasjonal avdeling i FRI.

Bakgrunnen for saken er at tre kenyanske lhbt-organisasjoner i 2016 gikk til sak mot staten for å få lovene mot homoseksualitet kjent grunnlovsstridige. I mer enn elleve år har FRI hatt samarbeid med to av de tre organisasjonene som har ført saken for retten.

– Vi har ikke fått noen signaler om hvorfor saken blir utsatt. Det kan være praktiske grunner, men mange her i Kenya tror at dommerne ikke er klare for å ta en politisk upopulær avgjørelse, selv om de har grunnloven på sin side, forteller Marna Eide.

Eide befinner seg nå i Mombasa i Kenya, og har de siste dagene ventet i spenning sammen med sine kenyanske kollegaer.

Ishmael Bahati, leder for lhbt-organisasjonen PEMA, FRIs partner på østkysten, er håpefull.

Vi er skuffet over utsettelsen, men har fremdeles håp om å vinne saken. Vi har oppnådd mye i denne prosessen, og vi håper dommerne bruker utsettelsen til å ta riktig avgjørelse, forteller Bahati.

Ishmael Bahati, leder for FRIs søsterorganisasjon PEMA

FRI fortsetter å støtte partnerorganisasjonene i Kenya, særlig i arbeidet med å bygge allianser med religiøse ledere, som er viktige stemmer  i arbeidet for avkriminalisering.

Våre partnere har jobbet knallhard og grundig med denne saken, og vi kommer til å stå sammen med dem også fremover, forteller Eide. FRIs medlemmer og det norske lhbt-miljøet har gjort en viktig jobb med å samle inn penger tilavkriminaliseringsarbeidet, og vi håper at solidariteten fortsetter til vi er sikre på at vi kan feire seieren, avslutter hun.

I 2018 ble en lignende rettsak vunnet i India. Det er forventet at denne skal ha betydning også i Kenya, siden straffeloven i Kenya ble innført av britiske kolonimakter etter modell fra India.

I januar ble Angola det første afrikanske landet i 2019 til å avkriminalisere sex mellom to av samme kjønn.

Les mer om FRIs internasjonale arbeid her

Marna Eide, leder for FRIs internasjonale avdeling

Kontakt: