Kan alle bare føle seg til kjønn nå?

Skal alle barna i barnehagen hete hen? Hvilken garderobe skal jeg bruke i svømmehallen? Etter at Arbeiderpartiet sist uke foreslo å innføre tredje juridisk kjønnsalternativ kan det virke som om kjønnsforvirringen blant journalister og hvermansen er komplett.

Er du forvirra? Støtt? Eller litt nervøs for hva som skjer med ditt kjønn? Vi hjelper deg gjerne.

Skal vi ikke få lov til å være kvinner og menn?  Her er det bare å slappe av. Er du kvinne eller mann? Flott, det skal du få lov å fortsette med. Det er faktisk veldig viktig for oss i FRI at du selv skal få bestemme hvilket kjønn du er. Siden i fjor har alle kunne velge fritt mellom kjønnene mann og kvinne. Når vi nå ønsker å innføre et tredje alternativ er det for å gi flere muligheten til å få et juridisk kjønn som passer. Hvis du ikke merket noe i fjor, merker du nok heller ikke noe om dette blir innført. Forslaget tar altså ikke fra noen rettigheter, den bare gir rettigheter til flere.  Dette fungerer på samme måte som at ekteskapsloven ikke ga færre, men flere, mulighet til å gifte seg.

Lager vi et nytt kjønn? Nei. Vi snakker ikke om et nytt, tredje kjønn men et nytt juridisk alternativ. Juridisk kjønn er rett og slett den måten staten har registret oss som kjønn i sine systemer og er synlig i personnummer og i identifikasjonspapirer. Juridisk kjønn er blant annet relevant når vi fremviser vår legitimasjon. Det er greit at det som står i passet stemmer med kjønnsidentitet din. I dag kan alle velge mellom to kategorier, forslaget er å gi et tredje alternativ å velge mellom for dem som ønsker det.

Hva skjer med garderobene? Sannsynligvis ikke det helt store. I Norge finnes det ingen lov som bestemmer hvilken garderobe vi skal bruke. I dag går alle i den garderoben som de synes passer, og vi blir aldri spurt om pass eller personnummer når vi går inn døra. Det er mange som i dag står som kvinne i passet som bruker herregarderoben, for eksempel, uten at du merker noe til det. Å innføre et nytt juridisk kjønnsalternativ endrer ingen ting på garderobene. Vi mener likevel det ville vært lurt å ha en garderobe til for de av oss som av ulike grunner ikke ønsker å bruke fellesgarderobene på skolen eller i svømmehallen. På den måten får alle brukt svømmehallene og treningsstudioene.

Skal alle kalles hen nå? Hvilke ord og pronomen folk bruker er (heldigvis) ikke lovregulert og er heller ikke berørt av dette forslaget. Språkrådet kan, basert på hvilke ord folk bruker, men uavhengig av hva Stortinget går inn for, velge å innføre eller fjerne ord fra språket vårt. Å ha et pronomen som kan brukes av mennesker som ikke føler seg som kvinner eller menn er fornuftig. I tillegg kan det brukes i settinger der kjønn er ukjent eller irrelevant. For eksempel i lovtekster og lærebøker på skolen.

I Sverige har de innført et nytt hen-kjønn i barnehagen. Kommer det til å skje i Norge også? Nei. Det har ikke skjedd i Sverige og det skjer heller ikke i Norge. I Sverige er det et par barnehager som har valgt å ikke kategorisere barna med kjønn hele tiden. Der får alle barna lov å leke med de lekene de liker og de blir kalt flinke mennesker, fremfor flinke gutter og jenter. På samme måte som naturbarnehager ikke oppstår ved innføring av kildesortering, oppstår ikke kjønnsnøytrale barnehager ved at vi innfører et nytt juridisk kjønnsalternativ.  Det skjer først når noen ønsker å starte en slik barnehage og når noen vil at barnet sitt skal gå i den.

Hva med barna? Som i alle ande spørsmål om endringer forholder barn seg til den virkeligheten de voksne viser dem. På samme måte som at de færreste barn har merket at flere har fått tilgang til rett kjønn siden man selv kunne endre juridisk kjønn i fjor, vil de heller ikke merke stort til at det kommer en ny kategori å velge mellom.  Den eneste endringa vil være at de barna som ikke opplever seg som gutter eller jenter får vokse opp i et samfunn hvor det finnes rom til dem. Vi håper dette var oppklarende. Hvis du fortsatt lurer på hva du skal kalle folk, eller hvordan du skal omtale en ny venn, er vårt beste tips å gjøre som når du lurer på hva folk heter. Spør!

– Ingvild Endestad, leder FRI

Denne kronikken ble publisert i sin helhet på dagbladet.no 19.februar 2017

Ønsker du å støtte FRIs arbeid for kjønnsmangfold? Bli medlem!