Endring av juridisk kjønn

En kort guide til hvordan man endrer sitt juridiske kjønn, og hva man må passe på i den prosessen: Denne guiden er utviklet som et samarbeid mellom Foreningen FRI og Pasientorganisasjonen for Kjønnsinkongruens(PKI).   Du søker ikke staten om å endre juridisk kjønn, men snarere opplyser staten om at du har et annet kjønn enn det du er registrert som. Alle over 16 år kan endre juridisk kjønn i Norge. Barn og unge mellom 6 og 16 år må søke sammen med sine foreldre. Dersom bare én av foreldrene samtykker, kan Statsforvalteren i Oslo og Viken likevel innvilge søknaden om å endre juridisk kjønn dersom dette er til barnets beste. Obs: Hele denne prosessen kan ta litt tid før alt det praktiske er i orden, så det kan være lurt å planlegge slik at det ikke sammenfaller med f.eks skolesøking, reise til utlandet o.l. da man fort kan finne seg uten pass og andre viktige dokumenter, for å ikke nevne tilgang til penger en liten periode.

Prossessen

• Du må bestille et fysisk skjema fra Altinn, dette finner du ved å logge inn med MinID eller BankID på Altinn.no
  • Du søker opp “Kontaktskjema - Skatteetaten RF-1306”.
  • Der fyller du inn Tema - Annet, Overskrift - Endring av juridisk kjønn og i fritekst skriver du bare at du har et annet kjønn enn det du er registrert med i Folkeregisteret. Så sender du det inn.
  • De sender deg skjemaet i posten etter en ukes tid,
  • Du krysser av for «Jeg opplever å ha et annet kjønn enn det jeg er registrert med i Folkeregisteret» og sender med bilde av pass osv. Kan scannes og sendes Altinn på siden deres også, ved bruk av rett saksnummer.
  • Så sender de deg et «Er du HELT SIKKER PÅ DETTE???» Skjema i posten, hvor du må krysse av for «ja», og sende tilbake til dem. Det er ingen hast med å sende dette tilbake for staten sin del, så om du trenger det, så har du betenkningstid.
  • Etter noen dager/uker slutter plutselig bank-id´en og/eller bankkortet ditt å fungere. Gratulerer, du har herved endret juridisk kjønn, og fått nytt personnummer.
  • Derfor kan det være lurt å ta ut penger på forhånd eller overføre til partner/familie/venn slik at man klarer seg i verste fall noen uker. Vi anbefaler også å ringe banken på forhånd og gi beskjed om at dette kommer til å skje.
  • Det kan være praktisk å ha faste regninger på avtalegiro.
  • Noen har hatt hell med å sjekke Altinn jevnlig og vente på at personnummeret øverst på skjermen sier XXXXXXXXXXX, for så å ringe Skatteetaten i Tromsø, gi ditt gamle personnummer og be om å få opplyst det nye. Da skal du kunne koble kontoen din på Altinn opp mot det nye nummeret, men ikke alle har fått til dette.
  • Du får en bekreftelse tilsendt i posten. Denne er viktig å ta godt vare på, da den ofte er nødvendig å fremvise når man f.eks skal ha nytt pass osv.
  • Ring banken og opplys om endringen, oppgi nytt nummer og få bestilt nye kort og bank-id. Ikke alle banker lar deg gjøre dette uten å vise  nytt pass og førerkort. Hvis ikke må du ordne pass først, og det kan ta litt tid. Ikke alle banker har fysisk skranke, så enten ha en scanner klar eller mobil med mulighet for scanneapp, for å sende alt av nødvendig info.
  • Bestill time til nytt pass og eventuelt ID-kort, det kan du gjøre på politiets nettsider, møt opp med en bekreftelse på endring av fødselsnummeret, og utskrift fra Folkeregisteret på nytt fødselsnummer, og det gamle passet. Samme gjelder for nytt førerkort.
  • Det er også lurt å ta kontakt med kredittselskaper og lignende, for å sørge for at de har videreført kredittinfoen din fra tidligere, ellers så kan det hende du ikke får innvilget lån og lignende, fordi du ikke har eksistert lenge nok til å ha kredittverdighet.
  • Du må også kontakte alle steder du har medlemsskap for å informere dem.
  • Steder du har vitnemål fra må du også få utstedt nytt vitnemål fra.
Angrer du på at du endret juridisk kjønn? Bare følg prosessen over for å endre tilbake.   Mer info angående endring av juridisk kjønn kan du finne her:   https://www.helsenorge.no/rettigheter/endring-av-juridisk-kjonn/   https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-06-17-46