Historisk vedtak i Stortinget

6/6/2016 skriver seg inn i historiebøkene. Stortinget vedtar lov som skal sikre at hver enkelt får rett til et juridisk kjønn som passer med kjønnsidentitet.

– Dette er noe vi har kjempa så lenge for. Tusen takk til hver enkelt av dere som har gjort dette mulig. Dette skal feires over hele landet, og alle våre aktivister og støttespillere er invitert, sier en rørt FRI-leder i dag og gratulerer alle med dagen.

En etterlengta lov

Da Stortinget for første gang behandlet Lov om juridisk kjønn 30. mai var det fullt av forventingsfulle menneskerettighetsforkjempere på balkongplass. Forslaget som slår fast at alle fritt skal kunne endre sitt juridiske kjønn, uten krav om diagnose eller godkjenning fra tredjepart, fikk bred politisk støtte. Kun Kristelig Folkeparti og Senterpartiet stemte mot. Når forslaget nå vedtas står jubelen i taket hos FRI – Det er nesten ikke til å tro at dagen endelig er her, uttaler FRI-leder Ingvild Endestad. – Da vi startet arbeidet for transpersoners rettigheter var Norge en av verstingene i klassen. Med denne loven flytter vi oss fra bakvendtland til å gå helt i front på rettigheter til transpersoner.

Lovforslaget er bygget på anbefalinger fra en ekspertgruppe nedsatt av Helsedirektoratet. I gruppa har brukerrepresentanter fra FRI og andre som vet hvor skoen trykker vært representert. – At brukerperspektivet har vært så sterkt i utforminga av loven er helt avgjørende for at den har blitt så god, fortsetter Endestad.

Fest over hele landet

Vestlandet
Stavanger: Forsmak på dagen med gender-bender party på ungdomskafeen torsdag 2. juni. Følg med på FRI Rogaland sin side på Facebook for oppdateringer
Bergen: Kake, taler og debatt om kjønnsnøytralt pronomen 6. juni fra 16.30 på kvarteret.

Østlandet
Oslo: Festmarkering hos Amnesty i Grensen 3 fra klokka 19. Det blir kake, taler, debatt og musikalske innslag. Se alle detaljer her.
Tønsberg: FRi Vestfold markerer lovendringa med vafler overraskelser på Kafé Don’t Tell Mama. Følg med på FRI Vestfold sine sider på Facebook for mer informasjon

Sørlandet
Ravnedalen: FRI Sør inviterer vi alle  medlemmer, støttespillere og venner til å feire dette med oss! Vi møtes til piknik i parken, nærmere bestemt Ravnedalen, mandag 6. juni kl 18:00. Vi tar med oss noe kake, litt engangsbestikk og tallerkener og ber dere om å ta med det dere selv ønsker å spise og drikke utenom

Kampen for transpersoners rettigheter er langt fra over. Dette er bare første steg – ta de neste sammen med oss! Bli medlem!