Historisk vedtak i Norge: Konverteringsterapi forbudt!

Pressemelding: I dag markerer vi en historisk dag for skeives rettigheter i Norge. Den nasjonale lovgivningen setter endelig en stopper for skadelig konverteringsterapi. Ved dagens Stortingsvedtak er det en gledens dag for mangfoldet, og en seier for retten til å være akkurat den man er, og elske den man vil.

Hilde Arntsen, leder i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, uttrykker glede over den etterlengtede lovgivningen:
– I dag feirer vi at det endelig er ulovlig å forsøke å konvertere oss. Vi som skeive har alltid visst dette – vi kan ikke konverteres.

Loven mot konverteringsterapi, som har vært under utvikling siden 2019, ble vedtatt i dag med støtte fra et bredt politisk flertall. Statsrådene Trine Skei Grande, Abid Raja, Anette Trettebergstuen og Lubna Jaffery har spilt sentrale roller i arbeidet med å innføre dette viktige forbudet.

Den historiske avstemningen i Stortinget fant sted den 12. desember 2023, med et betydelig flertall. 85 stemmer ble avgitt for, og kun 15 stemmer imot.

Arntsen påpeker viktigheten av dette vedtaket:
– Mange skeive har opplevd smertefulle og skadelige forsøk på å endre vår identitet gjennom oppvekst og voksenliv. Nå har Norge gjennom et sterkt politisk samlet flertall besluttet at forsøk på å endre skeiv identitet er uakseptabelt. Å være skeiv er ikke en tilstand som krever terapi. Vi skal få være i fred som de vi er, og det er nå ulovlig for noen å prøve å endre oss.

Hun avslutter med følgende:
– Vi er glade for at konverteringsterapi nå blir forbudt, og at dette markerer en positiv utvikling for skeive rettigheter i Norge!