FRIs ledelse med nye muskler

F.v. Egil J. Bye, Daniel B. Rayner, Ingvild Endestad, Bente Jørgensen, Elias Halvorsrud,
Halvor Frihagen, Linda W. Olsen

Ingvild Endestad har fått fornyet tillit fra landsmøte i FRI, og har fått med nye krefter inn i ledelsen. Valgkomiteen kunne fortelle at det var et tydelig og samlet ønske fra organisasjonen om at Ingvild skulle fortsette, en tillit den gjenvalgte lederen er svært glad for

– Det har vært to fantastiske år og jeg gleder meg til å jobbe videre, jeg er stolt og rørt over tilliten organisasjonen har vist meg, sier Endestad.

Sammen med Endestad er Halvor Frihagen og Elias Halvorsrud valgt som henholdsvis politisk og organisatorisk nestleder. Med en helt ny politisk plattform og et ambisiøst arbeidsprogram vedtatt denne helgen, får ledertrioen og sentralstyret nok å ta fatt på i årene som kommer.

– Vi skal jobbe for å bli en organisasjon som enda bedre speiler det store mangfoldet av skeive i Norge. Jeg vil derfor at vi skal bli en enda sterkere organisasjon ute i distriktene, det skal finnes trygge og gode møteplasser for folk over hele landet, sier den nyvalgte organisatoriske nestlederen Elias Halvorsrud.

I det nye arbeidsprogrammet til FRI er det utpekt at organisasjonen skal prioritere arbeidet med å få på plass et godt helsetilbud til transpersoner, jobbe for en bedre familiepolitikk og sette sammensatt diskriminering og rasisme på dagsorden. Halvor Frihagen, som er valgt til ny politisk nestleder, er klar på hvilken rolle FRI skal ha i den politiske debatten,

– Vi skal være vaktbikkje og passe på. Som nå når regjeringen endrer finansieringen av hiv-medisiner til det verre for pasienten, da skal FRI si tydelig ifra. Samtidig skal vi hele tiden utfordre normer og jobbe for et samfunn som er friere for flere, sier Frihagen.

Med seg i sentralstyret får de Daniel Bøhn Rayner, Bente Jørgensen, Elisabeth Engebretsen, Egil J. Bye og Bjørn André Widvey. I tillegg er Martine Austinat og Linda Walbech Olsen valgt inn som varaer til sentralstyret.

Det nye sentralstyret har flere store oppgaver å ta fatt på hjemme i Norge, men det internasjonale engasjementet ble understreket gjennom en felles uttalelse fra landsmøtet om Norges ansvar overfor skeive tjsetsjenere,

– Vi har et ansvar utenfor våre grenser. Vi kan ikke sitte å se på at skeive forfølges og drepes i vårt naboland. Vi krever trygghet til skeive tsjetsjenere på flukt og vi krever at Russland straffeforfølger de som står ansvarlige for de fryktelige rapportene vi har fått fra Tsjetsjenia det siste halvannet året, avslutter FRI-leder Ingvild Endestad.