Første skritt mot avkriminalisering av homoseksualitet i Kenya

FRIs samarbeidspartnere i Kenya har gått til sak for å få loven som forbyr sex mellom to av samme kjønn erklært grunnlovsstridig.

Bilde: Lhbt-personer i Kenya er ofte utsatt for angrep. Her er et eksempel på outing fra tabloidpressen.

Begynnelsen på slutten
Den 22. februar 2017 markerer begynnelsen på avkriminalisering av homoseksualitet i Kenya. FRIs samarbeidspartnere, lhbt-organisasjonene GALCK og Nyarwek har gått sammen om å få straffelovens paragraf 162 og 165 som forbyr seksualitet ’mot naturens orden’ erklært grunnlovsstridig. I dag kan man straffes med inntil 14 års fengsel hvis man har sex med noen av samme kjønn.

Saken var til behandling i tre hele dager, og med 150 mennesker i salen ble det fullt hus. Lorna Dias leder for GALCK forteller at man måtte bytte sal fordi det kom flere enn forventet.

– Det var masse folk til stede, både skeive og allierte. Det sto folk ute, og når noen dro så kom andre inn, det var hele tiden nye ansikter. Dette viser både dommere og fremmøtte journalister at dette ikke er noen liten sak

Retten til privatliv
I følge Dias er sakens kjerne den kenyanske grunnlovens paragraf fire, som omhandler retten til privatliv.

– Staten skal ikke blande seg inn i hva voksne samtykkende mennesker gjør innenfor hjemmets fire vegger. Grunnloven garanterer videre retten til helse, til likeverd og ikke diskriminering. Vi har lagt frem dokumentasjon på at straffeloven bryter med alle disse rettighetene.

Motparten besto, ut over Statsadvokaten, av kristne og muslimske organisasjoner.

– Motpartens argumenter gikk mest på at dette var en måte å snik-innføre homoekteskap på, noe som gang på gang ble tilbakevist av vår advokat’ forteller Dias.

FRI støtter avkriminalisering
FRI har samarbeidet med både GALCK og Nyarwek siden organisasjonene ble startet for henholdsvis 10 og 8 år siden. Den årlige driftsstøtte til begge organisasjonene ligger på omlag 2,5 millioner kroner. FRIs medlemmer og støttespillere bidrar, og Utenriksdepartementet støtter arbeidet.

Ingvild Endestad, leder i FRI, er imponert over rettighetsbevegelsen i Kenya.

– Det er fantastisk at de har kommet hit på så kort tid. Vi er stolte over partnerne våre og det utrettelige arbeidet som er lagt ned, sier Endestad.

Viktig for hele Øst-Afrika
Seksualitet mellom to av samme kjønn er kriminalisert ikke bare i Kenya, men i hele Øst-Afrika, og Tanzania og Uganda har myndighetene i de senere årene skjerpet strafferammen. I tillegg er det offentlige ordskiftet svært betent. Dias forteller at GALCK og Nyarwek har jobbet målrettet for å unngå noe lignende i Kenya.

– Vi var høyt oppe i sosiale medier alle tre dagene saken var oppe, og nettrollene ble raskt brakt til taushet av folk som ikke en gang var skeive selv. Det var mange som sa ’la folk være den de er.

Dias er overbevist om at årsaken til dette er relasjonene GALCK og Nyarwek har bygget opp.

– Det å ha straighte allierte både i sosiale medier og på andre møteplasser har virkelig gjort en forskjell.

Jackson Otieno, rådgiver i GALCK er enig og understreker hvor mye det å ha allierte betyr.

– Det var utrolig rørende å sitte i salen og høre på advokatene våre. De er modne, respekterte heterofile menn, og de argumenterte så til med en så sterk overbevisning. Påvirkingskraften de har, ikke bare på dommerne, men på alle som følger saken, fikk meg nesten til å begynne å grine.

D-dag
Dommerpanelet kommer sammen igjen den 26. april for å gi den endelige datoen for avgjørelsen. Utfallet, uansett hva det blir, vil bli anket hele veien til Kenyas høyeste rettsinstans. Det er fortsatt en lang vei å gå, og FRIs samarbeidspartnere er klare til å følge saken til siste slutt.

Endestad avslutter med en oppfordring til den norske lhbt-bevegelsen:

– Våre medlemmer står sammen med Dias og de andre i Kenya i denne rettsaken. FRI vil gjerne fortsette støtten til den kenyanske lhbt-bevegelsen, og for å gjøre det trenger vi flere bidragsytere og medlemmer.

BLI FAST GIVER TIL FRIS INTERNASJONALE ARBEID