Felt i PFU

Pressens faglige utvalg (PFU) har i dag felt Norge IDAG for brudd på god presseskikk, nærmere bestemt Vær varsom-plakatens punkt 3.2 om kildekritikk og punkt 4.14 om samtidig imøtegåelse.

Norge IDAG ble felt for å ha videreformidlet feilaktige påstander om Skeiv ungdom og deres skoletiltak Restart, samt FRI og vår fagavdeling Rosa kompetanse.

– Det er positivt å se at PFU anerkjenner at det ikke er greit å komme med løgn for deretter å trekke “meningsmotstander-kortet”. Vi håper at mediene i fremtiden tar større høyde for kildekritikk og at sakene som blir publisert, uavhengig av perspektiv uansett må ha rot i virkeligheten, sier Odd Thomassen, leder i Skeiv Ungdom.

– Vi er glade for å se at vi har et samlet PFU i ryggen når vi reagerer på ukritisk videreformidling og publisering av påstander uten rot i virkeligheten. Kildekritikk og balanserte saker må være veien å gå for seriøse medier, fortsetter Inge Alexander Gjestvang, leder i FRI.

Les mer om fellingen i BLIKK