Farlige beskyldninger om skeive mennesker utgjør en trussel mot samfunnet

Nils-Erik Flatø, Leder i FRI Oslo og Viken

De av oss som så på regnbuemessen under Drammen Pride forrige helg, fikk oppleve et av de viktigste budskapene til Pride gjennomført i praksis. Et mangfold av mennesker som forsvarte kjærligheten og friheten til å være den man er. Det var en følelsesmessig sterk markering.

Særlig sterk i en tid hvor Drammen Pride ble redusert på grunn av koronapandemien. Vi mistet mange av de viktige arenaene for politisk kamp, og ikke minst fristedene, feiringen og mye av fellesskapet.

Kontrasten mellom den varme markeringen i Strømsø kirke og innlegget som svartmaler regnbuemessen, Drammen Pride og vår bevegelse kunne ikke vært større. Desto verre er likevel beskyldningene om at skeive mennesker representerer en radikal ideologi og utgjør en trussel mot samfunnet. Dette er farlig.

Vi skal ikke kaste blikket langt utenfor egne landegrenser for å se at en koordinert innsats pågår, der denne retorikken blir brukt om Pride og den skeive bevegelsen. I flere land har denne retorikken fått gehør, gitt politisk innflytelse, og medvirket til innskrenkning av skeives rettigheter.

Det er med stor bekymring jeg ser at det skrives stadig flere innlegg som dette, som jeg nå igjen blir nødt til å svare på. Jeg håper at det er sjeldent leserne av Drammens Tidende blir konfrontert med disse løgnene om Pride, og det er godt å se at det tas til motmæle av mange lesere på sosiale medier.

Men dette er ikke et isolert tilfelle. Likestilling og menneskerettigheter for de av oss som er LHBTI blir stadig oftere fremstilt som nedbrytende, umoralsk og samfunnsfiendtlig. Det vil vi at flere skal bli klar over og delta i arbeidet med å bekjempe.

Det er fremstilt mange usannheter om Pride, FRI og skeive mennesker i innlegget til Holtet. Det er for mange til å liste opp og motbevise, men det burde heller ikke være vår oppgave. En avis bør ikke trykke påstander om en bevegelse uten at faktagrunnlaget er dokumentert. Men i tilfelle noen skulle være i tvil. Vi kjemper ikke for en «grenseløs demontering av familiebegrepet og samlivsetikken gjennom alle tider» eller «grenseløs seksuell frisluppenhet». Vi kjemper for friheten til å elske den man vil og være den man er.

Holtet har rett i én ting, og det er at man kan finne ut av dette ved å ta en titt i våre programmer. Vi tåler debatt, men ikke skadelige løgner. Vi unner den skeive befolkningen i Drammen bedre enn å måtte lese usannheter i et innlegg fullt av udokumenterte påstander.

Innlegg opprinnelig publisert i Drammens Tidende

Foto: Petter Ruud Johansen