Pride

Kampanje i 2023:

Hvert år har FRI en kampanje knyttet til Pride. Følg med her eller i våre andre kanaler for mer info om årets kampanje.

Når er pride nær meg?
Se kalender for prides her!

Feiring av Pride i Norge

Stadig flere lokale Prider dukker opp i vårt langstrakte land! Det er urolig morsomt. Noen er store og varer i mange dager, mens andre er mindre og varer kun en formiddag. Mulighetene er mange. En Pride er uansett en fest! En anledning til å feire det vi er stolte av, det vi har oppnådd og en mulig plattform til å sette lys på det vi fortsatt kjemper for.

Ikke alle fylkeslag kan, eller har mulighet til, å arrangere Pride – det kan være en krevende oppgave. Når det er sagt er det også veldig gøy. Er det første gang dere tenker på å lage Pride, så ikke gap for stort. Sats på en markering en lørdag formiddag for eksempel. En parade, en konsert, en fest eller noe annet som kan samle folk og sette lys på en viktig sak. Deretter kan det bygges ut. Et tips er å snakke med andre FRI fylkeslag som har arrangert Pride før – der er det mange gode råd å høste. Ofte trenger man ikke finne opp hjulet på nytt.

Finn også gjerne andre lokale organisasjoner og lag dere kan samarbeide med. Eller få lokalpolitikerne med på laget. Det viktigste er at dere sørger for å være inkluderende og åpne.

Alle FRIs Pride-festivaler har et felles tema som danner utgangspunkt for det som skal markeres. I 2017 var temaet «fryktløs kjærlighet», synliggjort gjennom kampanjen Gå for meg, som oppfordret folk til å delta på Pride for alle de som enda ikke kan – eller tør. I 2018 var temaet «familie» og i 2019 feiret vi vår skeive historie.

Pride-festivaler i Europa

ILGA-Europe sin Pride Event Calendar gir deg oversikt over pride festivaler i hele Europa.

Pride-utvalget

FRI har et pride-utvalg som koordinerer og driver erfaringsutveksling mellom store og små FRI-tilknyttede prides i hele landet.

Les mer om deres arbeid her