Pride

Kampanje i 2021: Europe4all!

Tema for pride er «Internasjonalt fellesskap – sterkere sammen»

I år vil Pride-markeringene fokuserer på å stå sammen med skeive aktivister i Europa.  Ytringsfriheten og forsamlingsfriheten er under press i flere land, og kamp mot lhbt-folk og støttespillere brukes av autoritære myndigheter i angrep på demokratiet. Konsekvensene er store, både for individer og sivilsamfunn. Vi skal aksjonere for å sikre ytringsfriheten til de mange menneskerettighetsforsvarererne i Europa som står opp for rettighetene til lhbt-personer og andre minoriteter, og som forsvarer mangfold og likestilling.

I de senere årene har vi sett en særlig negativ utvikling i folkerike land som Tyrkia, Polen og Russland, og vi har derfor valgt å fokusere på disse landene.

Kart over Tyrkia i pride-fargerKart over Russland med Pride-FargerKart over polen med pride-farger

Situasjonen:

I alle disse tre landene angripes på skeives rettigheter fra politisk hold. Lhbt-personer demoniseres og hatkriminaliteten øker. Våre søskenorganisasjoner er under press. Det å arrangere Pride er vanskelig, farlig eller ulovlig. Autoritære populister mobiliserer mot det de kaller ‘homo-propaganda’ og ‘lhbt-ideologi’ På denne måten rettferdiggjør de angrep på grunnleggende demokratiske rettigheter som retten til å ytre seg og retten til å samles. Og angrepet rammer ikke bare lhbt-personer, det rammer alle.

I løpet av de neste månedene setter vi blikket på disse landene på ulikt vis. Fra å vise hvor mange vi er i Pride-parader, sosiale medier og underskriftskampanjer, informere gjennom innhold som foredrag eller dokumentarfilmvisninger, eller å engasjere gjennom kultur og kunst. Men det viktigste er det du kan gjøre:  Bli med! Fellesskap varmer. Europa er nærmere enn du tror!

Kampanjeguide med forslag til markeringer finner du her

Når er pride nær meg?
Se kalender her!

Feiring av Pride i Norge

Stadig flere lokale Prider dukker opp i vårt langstrakte land! Det er urolig morsomt. Noen er store og varer i mange dager, mens andre er mindre og varer kun en formiddag. Mulighetene er mange. En Pride er uansett en fest! En anledning til å feire det vi er stolte av, det vi har oppnådd og en mulig plattform til å sette lys på det vi fortsatt kjemper for.

Ikke alle fylkeslag kan, eller har mulighet til, å arrangere Pride – det kan være en krevende oppgave. Når det er sagt er det også veldig gøy. Er det første gang dere tenker på å lage Pride, så ikke gap for stort. Sats på en markering en lørdag formiddag for eksempel. En parade, en konsert, en fest eller noe annet som kan samle folk og sette lys på en viktig sak. Deretter kan det bygges ut. Et tips er å snakke med andre FRI fylkeslag som har arrangert Pride før – der er det mange gode råd å høste. Ofte trenger man ikke finne opp hjulet på nytt.

Finn også gjerne andre lokale organisasjoner og lag dere kan samarbeide med. Årets kampanje er et samarbeid mellom FRI, Helsingforskomiteen og Amnesty, som har lokallag over hele landet. Eller få lokalpolitikerne med på laget. Det viktigste er at dere sørger for å være inkluderende og åpne.

Alle FRIs Pride-festivaler har et felles tema som danner utgangspunkt for det som skal markeres. I 2017 var temaet «fryktløs kjærlighet», synliggjort gjennom kampanjen Gå for meg, som oppfordret folk til å delta på Pride for alle de som enda ikke kan – eller tør. I 2018 var temaet «familie» og i 2019 feiret vi vår skeive historie.

Pride-festivaler i Europa

ILGA-Europe sin Pride Event Calendar gir deg oversikt over pride festivaler i hele Europa.

Pride-festivaler i Europa

ILGA-Europe sin Pride Event Calendar gir deg oversikt over pride festivaler i hele Europa.