En annerledes parade!

Til helga arrangerer vi Barents Pride for fjerde gang, med slagordet Kjærligheten er grenseløs – Love without Borders – Любовь без границ. De siste tre årene har vi møttes til flere dager med parade, utstillinger, seminarer og debatt i Kirkenes, russere og nordmenn sammen.

Å være i Kirkenes, bare en halvtimes kjøretur fra grensen til Russland, har hatt enorm symbolverdi for oss. Gapet mellom skeives rettigheter, basert på hvilken side av grensen du står på, er kanskje det største i verden.

Rustet for forandring

I år er grensen stengt på grunn av pandemien, og Barents Pride vil være annerledes enn de vi har sett før. Men – så har Barents Pride alltid vært en annerledes Pride. Og det er kanskje det som gjør at årets arrangement er godt rustet for å tåle denne nye hverdagen.

En ny situasjon

Barents Pride har alltid vært et bevis på at fysisk avstand og landegrenser ikke stopper vennskap, relasjoner og samarbeid. Og der Kirkenes en gang ble valgt fordi det ikke ville la seg gjøre å gjennomføre arrangementet i Russland, så har byen latt oss bevare den herlige, fargerike, komplekse sammensetningen og identiteten vi har ønsket oss – helt uavhengig av hvor vi har kunnet være. I år vil vi ikke være sammen fysisk – men vi skal fortsatt være sammen.

Håp og muligheter

Barents Pride har lært oss at vi skal feire muligheter og håp, heller enn å fokusere på hindre. Frem til den dagen vi har et Russland med rom for Barents Pride, så vil vi gå side om side i Kirkenes i markering der  politikere og administrasjon, kirken, næringsliv og ikke minst befolkningen i regionen slår ring om fellesskapet.

Barents Pride har alltid hatt et sterkt fokus på Barentsregionen, men tematikken vi har fylt den med har vært grenseløs. I 2017 ba vi om rettferdighet for ofrene for forfølgelse av skeive i Tsjetsjenia. I 2018 satte vi fokus på betydningen av at tros- og livssynssamfunn skal være trygge steder å være åpen. I 2019 var målet at flere unge skulle ha kunnskap og kompetanse nok til å drive med aktivisme. Men uavhengig av tema har det overordnede budskapet stått fast: Kjærligheten er grenseløs. I år, under pandemien, trenger vi den grenseløse kjærligheten mer enn noensinne. I år kan ikke russerne delta, men vi som går i Kirkenes går for dem.

Større gap

Og i 2020, mens pandemien går sin gang, så har Russland gjort gapet mellom norske og russiske skeive enda større. Først ved å vedta en grunnlovsendring som fremhever ekteskapet som en union mellom mann og kvinne. Så ved lovforslag som forsterker forbudet mot ekteskap og adopsjon for par av samme kjønn. Og kanskje eller mest dramatisk; forslag om en helt ny praksis som vil gjøre det umulig å endre juridisk kjønn, og som vil reversere endringer som allerede er gjennomført.

Grenseløst samhold

Så det er viktigere enn noen gang å komme sammen, å vise hverandre solidaritet, å skape oppmerksomhet om utfordringene som ligger foran oss; som skeive, som aktivister, som allierte og som folk. Det gjør vi først ved grensen ved Storskog på fredag 25. september klokken 18:30, og deretter med parade i Kirkenes sentrum lørdag 26. september, klokken 14:00. Dersom du ikke kan være til stede fysisk, vil vi anbefale deg å delta hjemmefra. Heng opp et regnbueflagg, skriv en beskjed i solidaritet, inviter til regnbuefrokost og del bildene dine med oss på #barentspride.

Signert:

FRI- Foreningen for kjønns og seksualitetsmangfold

Amnesty International Norge

Den Norske Helsingforskomite

Skeiv verden

Equality Dignity Pride

Fakta

• Barents Pride er en norsk-russisk Pride som har vært arrangert i Kirkenes siden 2017 av FRI, Den norske helsingforskomite, Skeiv verden, Amnesty og russiske Equality Digity Pride.
  • Årets program skjer på begge sider av grensen.
  • I Kirkenes blir det følgende aktiviteter:
  • Fredag 25. september 1830-1845: Stille markering på Storskog. 20:00-21: Regnbuemesse
  • Lørdag 26. september : Parade. Avgang fra Kirkenes skole 14:00.
Årets pride blir den femte i sitt slag. Her er en liten oppsummering av fjorårets Pride i Kirkenes.