Årets Pride-kampanje: En historie verdt å kjempe for

Fra Kirkenes i Nord til Kristiansand i Sør arrangeres Pride med fargerike opptog. I år fyller Pride 50 år, men få vet at det hele startet med et opprør eller hvordan friheten vi har i dag ble vunnet. Det vil FRI gjøre noe med. “En historie verdt å kjempe for” er slagordet når FRI i dag lanserer årets tema og kampanje for pridene.

Bilde: Parade i Karl Johans gate. Foto: Skeivt Arkiv.

– Som minoritet trenger vi å kjenne vår historie for å vite hvor vi kommer fra. Som storsamfunn trenger vi å kunne historia for å ikke gjenta våre feilgrep, sier Ingvild Endestad, leder i FRI.

Radiospot 1
Radiospot 2

Den skeive historien er det få som kjenner til. Den skrives ikke om i historiebøkene, den er ikke del av pensum på skolen, og den skeive siden av historiske helter gjøres ofte usynlig.

– Mange blir sjokkert når de hører at homoseksualitet var kriminelt og en psykiatrisk diagnose helt til 70-tallet, og at transpersoner måtte gjennomgå kastrering frem til 2016. Enda færre kjenner til hvordan frigjøringa skred frem.

I årets kampanje har vi bevisst valgt å framheve seirene og de positive hendelsene i den skeive historien. – Men bak hver seier ligger vissheten om personlige offer, tragedier og årevis med kamp, sier Endestad.

Personene bak parolene
I årets kampanjefilm får vi betydningsfulle øyeblikk og høydepunkter fra norsk homohistorie. FRI ønsker å sette fokus på personene bak parolene og seirene, men også fortelle den store historien gjennom de små.

– Det er historien om enkeltmennesker som har elsket så sterkt at de har våget, og våget så sterkt at de har blitt elsket.

Skeive fra hele Norge oppfordres til å fortelle historier om årstall og hendelser som har betydd noe spesielt for dem. På kontoen @pride50aar får folk mulighet til å lese andres historie og dele sin egen: Året de kom ut til bestemor, sommeren de for alvor ble forelsket, året de fikk riktig kjønn i passet og første gang de med loven i hånd kunne fri til kjæresten.

– Historien er fortellinger om alt fra de som har gått i front for rettigheter til de som har forandret verden med å velge å være åpen. Vår felles historie er sammenvevd av enkeltpersoners mot og et fellesskap som starta før vi ble til og som fortsetter når vi er borte, avslutter Endestad.

Vi skaper historie sammen
Etter at tekstens hovedbilde ble delt i sosiale medier fikk vi historien bak. Bildet er fra 1993 og viser Odd Ingar Smeland som bærer hovedparolen i det som da ble kalt homomarsjen. Smeland skriver om bildet: Husker at jeg fikk en god sydame-venninne hjemme på Vegårshei til å sy på LLH-Oslo på den gamle parolen. Flaggene som bæres her var også nye til denne marsjen. De ble sydd hos Oslo flaggfabrikk og hadde ikke helt riktig farge på den nederste lilla stripen.

De innsendte historiene er like forskjellige som folk, men sammen utgjør de vår felles skeive historie. En historie verdt å kjempe for. Vil du dele din historie og være med på årets kampanje?

• Hvilket år og hendelse har vært viktig for deg? Del din historie med tekst, bilder eller video på historie@foreningenfri.no Historiene vil bli anonymisert. Husk å oppgi kreditering på visuelt materiell om dette skal komme med.
  • Savner du viktige historiske hendelser? Gi oss beskjed på historie@foreningenfri.no

Fakta:

• Natt til 28. juni 1969, på det skeive utestedet Stonewall inn i New York, hadde folk sett seg lei av politiets trakassering og bestemte seg for å kjempe tilbake. Opprørene har senere blitt markert med Pride over store deler av verden. Den første markeringen i Norge ble arrangert i 1974 på universitetsplassen i Oslo.
  • FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold er en landsomfattende organisasjon som arbeider politisk og sosialt for at mennesker som bryter med normer for kjønn og seksualitet skal kunne leve åpent uten frykt for å bli sosialt utstøtt, diskriminert eller trakassert. De har aktiviteter i hele landet og arbeider også med internasjonale prosjekter.
  • FRI, tidligere LLH, har eksistert siden 1950 og startet som det norske forbund av 1948 (DNF-48).
  • FRI arrangerer Pride-festivaler over hele landet. Se oversikt på foreningenfri.no. Mer informasjon om FRI og Pride på foreningenfri.no

Takk: Takk til reklamebyrået Hausmann, lydproduksjonsbyrået Både Og, og animasjonsbyrået Stir som på dugnad har skapt kampanjen for oss. En ekstra takk til fotografer som har latt oss låne bilder og til Skeivt arkiv som har bidratt med viktig kunnskap. Og ikke minst  takk til alle som har bidratt og bidrar i årets kampanje gjennom egne historier, kunnskap og med bilder.

Posted by FRI