20. mai: Bursdagsfestival feat. FRI, på SALT

Big Daddy Karsten, Gutta, Hanna Asefaw, Ida Helene Benonisen, Homofonien, Cvntess, Vigdis Bunkholdt og Kjell Erik Øie er alle på plakaten når FRI lager bursdagsfestival og markerer at det er 72 år siden den organiserte skeive rettighetskampen startet i Norge.  Gratis inngang!

– I 72 år nå har vi kjempet for vår frihet. Det feirer og markerer vi med stor bursdagsfestival på selve datoen for stiftelsen av bevegelsen vår, 20. mai, sier Olav Persson Ranes, styreleder i FRI Oslo og Viken.

Opphavet: Det var på et møte på Bislett hospits 20. mai i 1950 at Den Norske Seksjon, Forbundet af 1948 ble stiftet. DNF-48, på folkemunne kjent som Forbundet, er FRIs forløper som organisasjon.

Bildet: Klare for bursdagsfestival – Inge Alexander Gjestvang (t.v) er leder av FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, Olav Persson Ranes (t.h) er leder av fylkeslaget FRI Oslo og Viken. Bildet: Klare for bursdagsfestival – Inge Alexander Gjestvang (t.v) er leder av FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, Olav Persson Ranes (t.h) er leder av fylkeslaget FRI Oslo og Viken.

Pandemiforsinket feiring

Pandemien satte en stopper for fest i anledning 70-årsjubileumet for to år siden, derfor tar FRI nå det hele igjen og lager skeiv storfest og bursdagsfestival fredag 20. mai 2022 på Salt.

–  1. april var det seks år siden LLH ble til FRI (se faktaboks 1 for forklaringer). Samtidig er det i år 30 år siden LLH så dagens lys etter at DNF-48 og FHO ble slått sammen. Det er 50 år siden vi ble fri fra §213 i straffeloven som kriminaliserte sex mellom menn, og, ikke minst, det er altså 72 år siden det organiserte arbeidet for vår frigjøring startet i Norge, sier Persson Ranes.

– Det er med andre ord mange grunner til å feire oss selv i år. Derfor gjør vi også det og inviterer til stor bursdagsfestival på Salt 20. mai, sier Persson Ranes.

Faktaboks 1 (forklaringer):
DNF-48 – Det norske forbundet av 1948.
FHO – Fellesrådet for homofile organisasjoner i Norge.
LLH – Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (DNF-48 og FHO sammenslått i 1992).
FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold (LLHs nye navn i 2016).

– Slik vi lever i dag var utenkelig for 30, 50 og 70 år siden. Arbeidet for å skape et åpent og fritt samfunn for alle er gjennom årene en kamp som i stor grad er ført av frivilligheten i vår skeive bevegelse. Det har kostet – mye blod, svette og tårer er ofret av mange. Vi har mange å takke for at vi er der vi er i dag. Markeringen 20. mai i år er en hyllest til de som gikk foran, en hyllest til frivilligheten vår og av våre aktivister som gjennom årene utrettelig har stått på for saken, for miljøet, for deg og meg, sier leder av FRI på nasjonalt nivå, Inge Alexander Gjestvang, og legger til:

– Etter to år med restriksjoner tror jeg vi er mange som ser frem til å kunne møtes og finne tilbake til det skeive fellesskapet. Frivilligheten, som er selve kjernen i bevegelsen vår, har hatt utfordringer i løpet av disse årene, og det er derfor ekstra fint å kunne invitere til en fest hvor frivilligheten og vår felles skeive historie står i sentrum.

20. mai-helgen er FRI også medarrangør på en nordisk konferanse hvor det er samlet 100 skeive aktivister fra våre søskenorganisasjoner fra hele Norden.

– Vi gleder oss til å feire 72-årsdag sammen med de nordiske gjestene og hele vår skeive bevegelse, sier Inge Alexander Gjestvang.

Bursdagsfestival feat. FRI - 20. mai 2022 Bursdagsfestival feat. FRI - 20. mai 2022

Artistene

Bursdagsfestivalen er gratis og åpen for alle – og den byr på artister, musikk, taler, drag, slam og historie, for å nevne noe.

På plakaten står Big Daddy Karsten, dragkinggruppa Gutta, slam med Hanna Asefaw og Ida Helene Benonisen, FRIs eget kor, Homofonien, musikk ved Cvntess (Mathilde Fossheim), innlegg om historie ved Vigdis Bunkholdt, som var styremedlem i DNF-48 i tre perioder mellom 1958 og 1962 og av Kjell Erik Øie, som var leder av DNF-48 fra 1989 til 1991.

Alle er med for å feire at det i år er 72 år siden den organiserte skeive rettighetskampen startet i Norge.

Alle venner, skeive organisasjoner, medlemmer, folk generelt, allierte og andre er velkommen til FRIs bursdagsfestival på Salt 20. mai.

Bursdagsfestival feat. FRI

Dato: 20. mai 2022
Tid: Klokken 19:00 – 03:30
Sted: På Salt Art & Music (Langkaia 1, 0150 Oslo)
ID: 18 år.
Tilrettelegging: Rullestol og tegnspråktolk.

Posted by FRI